Detoxen voor een goede gezondheid

Detoxen voor een goede gezondheid

Detoxen, voor een goede gezondheid. Is dat wel nodig? Ik denk van wel. Maar hoe en waarom?

Het originele detoxen is een eeuwenoud gebruik, zoals de vastenperiode na carnaval in het christendom en de ramadan van de moslims. Tegenwoordig zijn er echter ook andere redenen om te detoxen oftewel ontgiften en heeft dat minder met religie te maken maar meer met de wereld waarin wij leven en de toxines (giftige stoffen) die wij dagelijks, ongewenst,  binnenkrijgen.

Wat zit er in uw eten

Wat zit er in uw eten? Lees meer…..

Ik blijf het toch  interessant vinden dat detoxen tegenwoordig een hype wordt genoemd terwijl het dus eigenlijk al eeuwen bestaat. De reden om te gaan detoxen is echter enigszins veranderd.

Ons lichaam is, bij een gezonde levensstijl, goed in staat om ongewenste toxines, die ons ziek kunnen maken, op te ruimen.

Helaas krijgen we steeds meer giftige stoffen binnen,o.a. via onze voeding en de lucht die we inademen.

Zelf zie ik detoxen ook wel als een  ‘time out’, een pas op de plaats.  Neem je voedingspatroon eens een tijdje goed onder de loep. Vraag jezelf af of je wel gezond leeft en eet.

Wat kan je beter laten staan voor jouw gezondheid en wat zou je meer kunnen eten of drinken? Groente en fruit bijvoorbeeld en misschien meer water? Dit is voor iedereen verschillend. Meestal weet je zelf wel wat je uit je menu zou moeten schrappen of juist toevoegen.

Detoxen doen we dus tegenwoordig ook om andere redenen. Internet staat dan ook bol van allerlei Detox programma’s. Let op wat goed bij je past en wat je wil bereiken bij het kiezen van een kuur.

Detoxen is geen afslankmethode, hoewel het best kan helpen. Je gaat je namelijk bewust worden van wat je eet, dat is tenminste de bedoeling. Na een detox periode voel je je fitter en kun je een nieuwe start maken.

Hoe eet jij?

  • Vaak Kant-en-klare maaltijden uit de magnetron?
  • Gebruik je veel ‘pakjes’ oftewel smaakmakers bij het koken i.p.v. verse kruiden?
  • Weinig gevarieerd en/of vezelrijk?
  • Veel koolhydraten?
  • Veel rood vlees?
  • Regelmatig groente uit een potje of blik?
  • Weinig tijd om te koken of geen zin?

Wat drink je per dag?

Glas water

Hoeveel water drink jij per dag? Lees meer….

• Veel koffie, alcoholische drankjes, frisdranken, light producten, enz?
• Minder dan 1,5 liter water per dag?

Dan is het hoog tijd om eens een detoxkuurtje te doen om je lichaam te resetten. Een frisse start voor een nieuwe bewuste jij!

HIER VIND JE VERSCHILLENDE DETOXPROGRAMMA’S met uitgebreide informatie en uitleg.

Mijn Boekentips kunnen je helpen bij het maken van een keuze. Niemand is hetzelfde en/of heeft het zelfde doel! Oriënteer je en kijk wat bij je past en wat je wil bereiken.

Detoxen kun je ook eens doen om eens een bepaald voedingsmiddel compleet te laten staan.

Ik denk hier met name ten eerste aan suiker! Dat is best ingewikkeld, tegenwoordig wordt dit bijna overal in verwerkt om ons lekker voor de gek te houden.

Hiervoor moet je etiketten gaan lezen en ook dat is niet eenvoudig. Suiker komt namelijk onder vele schuilnamen voor. Hier meer over in;

SUIKER, HET ZOETE VERHAAL

 

Gezonde groeten,
Celinda ten Brink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.