Schijf van vijf

Schijf van vijf van België

De nieuwe Belgische schijf van vijf, oftewel Voedingsdriehoek, is afgelopen week opnieuw gelanceerd. Het is een aangepaste variatie op de eerdere schijf. De driehoek staat dit keer met de punt naar beneden. Eveneens verschillen de vakken van kleur, van groen tot rood en van grootte. Zo krijg je een duidelijk  overzicht van de belangrijkste voedingsmiddelen voor een goede gezondheid.

 

Voedingsdriehoek

In het bovenste vakje staat dat je vooral veel water moet drinken. Water is dan ook de eerste levensbehoefte van de mens. Lees hier meer over via https://detoxsite.nl/2017/07/07/water-een-van-onze-eerste-levensbehoeften/

In het groene vakje staan van groot naar klein, in volgorde van belangrijkheid: groente en fruit natuurlijk als eerste, daaronder peulvruchten, tofu, brood, volkoren graanproducten, aardappelen, tevens oliën en vetten, noten en zaden. Allemaal voedingsbronnen die rijk zijn aan  vezels, vitaminen en mineralen. De een duidelijk te zien wat meer dan de ander.

In het lichtgroene vakje; vis, melk, kaas eieren en vlees. Met vlees wordt echter geen rood vlees bedoeld, zie het oranje vakje. Af en toe iets  dierlijks, zoals; vette vis, eieren, kip, zuivelproducten is niet zo’n  probleem.  Wel moet men bedenken dat er voldoende andere alternatieve eiwitbronnen zijn. Denk eens aan o.a.: granen, peulvruchten, noten. Dit is vooral voor vegetariërs belangrijk.

In het oranje vakje staan eveneens weer oliën en vetten. Hier zijn natuurlijk ook veel verschillen in. Hier gaat het om de verzadigde vetten, zoals bijvoorbeeld roomboter. Deze zou het cholesterol verhogen, maar ik ben zelf meer voor pure producten en dan natuurlijk met mate.

Rechts onderin vind je in het rood; de zoetigheid, koekjes, chips, frisdrank, wijn en bier.  Deze bieden geen enkele meerwaarde voor je gezondheid. Je eet en drinkt ze puur voor je plezier en omdat je het gewoon lekker vindt en af en toe eens ‘zondigen’ of jezelf ‘verwennen mag natuurlijk best, als het maar geen dagelijkse gewoonte wordt!

Natuurlijk wordt geadviseerd zo vers, gevarieerd mogelijk te eten en geen bewerkte- en kant en klare producten. Kook je eigen potje en vooral met verse producten uit het seizoen zelf!

Wil je uitgebreide informatie over de Voedingsdriehoek  ga dan naar: https://www.gezondleven.be/themas/voeding/voedingsdriehoek

De Nederlandse Schijf van vijf

De Nederlandse Schijf van vijf ziet er heel anders uit. Deze is rond en bevat andere kleuren waaronder roze. Ook de indeling van de producten is anders.Schijfvan Vijf

Water is hier niet het grootst afgebeeld. Vocht haal je ook uit groente en fruit wat in het groene vak staat. Dit vak is bijna evenzo groot als het oranje vak, dat brood, graanproducten en aardappelen bevat, voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong maar niet te vergelijken met vers fruit en verse groente. Bij de Belgische schijf staat dit in een vak groen afgebeeld maar dan veel kleiner. Hier gaat men er dan ook van dat je koolhydraten het beste uit groente, fruit en peulvruchten kunt halen en dat de inname ervan niet gelijk moet zijn.

In het roze vak staat, vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel.  Ook hier is de indeling weer anders.  Rood vlees wordt bij de Belgen zo min mogelijk geadviseerd. Geel staat voor smeer-en bereidingsvetten.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Belgische Voedingsdriehoek.  Waarom? Meer Water, groente en fruit. Minder brood, graanproducten en aardappelen en vooral ook minder vlees!

Wil jij ook minder vlees gaan eten, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken dan zijn er voldoende leuke en lekkere  kookboeken te vinden bij VEGETARISCHE KOOKBOEKEN

Wil je meer over de Nederlandse Schijf van vijf weten, ga dan naar de site van het Voedingscentrum.

Gezonde groeten,

Celinda ten Brink

 

WEBSITE TIP:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.